Bloc de Microxerrades a l’Auditori Barradas

Ciutat:
L'Hospitalet de Llobregat, Barcelona | 29/09/2023, de 18:00 h – 19:00 h | Auditori Barradas | Microxerrada

En aquest espai es presentaran 3 microxerrades científiques de 7 minuts de duració cadascuna:

INSCRIPCIONS

Empremtes de la lactància en el cervell a càrrec de Christian Stephan-Otto Attolini, Hospital Sant Joan de Déu

La lactància materna és un factor protector de la salut immediata i futura. En un estudi recent, el nostre grup va explorar l’efecte de la lactància en el cervell als 10 anys d’edat. Sorprenentment, vam identificar que a major durada de la lactància, observàvem un major volum en una regió cerebral associada a la cognició i les emocions. Aquesta xerrada exemplifica com podem aprofitar grans bases de dades obertes per a comprovar hipòtesis científiques amb impacte en la societat.

En què pensen els nadons? a càrrec de Laia Marcet, Universitat de Barcelona (UB)

Quan ens imaginem un nadó nounat segurament pensem en una cosa petita que només fa que menjar i dormir. A simple vista, sembla que no estan gaire preparats pel món que els espera fora de la panxa de la mare. Amb el pas del temps veiem com ràpidament van creixent i comencen a interaccionar amb el seu entorn. Però molt abans que aquests canvis siguin fàcilment observables, hi ha moltes altres coses que estan passant dins del seu cap. Sabíeu que quan neixen ja són capaços de reconèixer la veu de la seva mare? I també saben quina és la llengua en la qual parla! Però com podem saber en què pensen els nadons? En aquesta microxerrada parlarem sobre les tècniques que es fan servir en la recerca en infants i quins són alguns dels descobriments que han permès.

GREEN PRINTS: espacios verdes y cerebro a càrrec de Amanda Fernandes, ISGlobal

Los niños son particularmente vulnerables a los contaminantes presentes en entornos urbanos, ya que pueden dañar la estructura del cerebro y afectar a su desarrollo cognitivo. La exposición a espacios verdes puede proporcionar capacidades restaurativas disminuyendo el estrés y estimulando la actividad física. Sin embargo, nuestra comprensión de cómo los espacios verdes pueden afectar la cognición sigue siendo insuficiente y los mecanismos biológicos que subyacen a sus efectos en el desarrollo neurológico casi no se han explorado. El propósito de GREEN PRINTS es investigar los mecanismos biológicos a través de los cuales los espacios verdes pueden afectar el desarrollo cognitivo desde la niñez hasta la adolescência. La hipótesis del estudio propone que la exposición de los/as niños/as y su interacción con los espacios verdes regula los procesos inflamatorios directamente a través de la reducción del estrés e indirectamente a través del aumento de la actividad física y la reducción de los contaminantes urbanos como la contaminación del aire y el ruido. Explotaramos datos longitudinales de n = 1,301 niños que describen sus exposiciones ambientales, obstétricas, sociales, de estilo de vida y determinantes de la salud disponibles desde el embarazo hasta los 18 años. ¿Quieres saber más? ¿Estáis preparados?¡Adelante!

Coordina: Nieves Lorenzo (equipo coordinador de LHCiència, sello bajo el cual se enmarca el plan estratégico en comunicación científica del Ayuntamiento de L’Hospitalet de Llobregat)

 

Coordinen:

Amb el suport de:

Amb el finançament de:

Aquest projecte està cofinançat pel programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea sota el projecte NitRecerCat (101061189).

This project is co-funded by the European Union’s research and innovation programme Horizon Europe, under the project NitRecercat (101061189).