Taller – Podem veure un tumor amb electricitat?

Ciutat:
Barcelona | 22/09/2026, de 18:00 h – 18:45 h | Casal de Barri El Maresme | Taller

Taller – Podem veure un tumor amb electricitat?

Aquest taller proposa una activitat participativa per entendre com les matemàtiques i l’electricitat poden ajudar a veure allò que no és visible a simple vista. Partirem d’una pregunta senzilla: si no podem mirar dins d’un objecte o d’un cos, podem saber què hi passa a partir de mesures fetes des de fora?

Per respondre-la, farem primer un joc d’“objecte amagat”: el públic haurà d’intentar localitzar una anomalia dins d’una capsa o maqueta sense obrir-la, només interpretant pistes externes. Després explicarem que aquest és el principi dels problemes inversos: reconstruir informació interior a partir de dades de la frontera.

A continuació, presentarem de manera molt visual la idea de la Tomografia d’Impedància Elèctrica: el cos condueix electricitat i alguns canvis en els teixits poden modificar aquesta conducció. Amb una xarxa senzilla i materials manipulables, mostrarem com les matemàtiques transformen mesures elèctriques en mapes aproximats de conductivitat.

Finalment, connectarem l’activitat amb la recerca actual en detecció precoç del càncer de mama, destacant el potencial d’eines portàtils, accessibles, repetibles i sense radiació. El taller no presenta una prova diagnòstica, sinó una recerca en desenvolupament que combina matemàtiques, enginyeria i salut.

A càrrec de Inti R. Toalombo i Ana María Cortes (UPC)

INSCRIPCIONS

Coordina Miriam Rivera – ACCC  

Coordinen:

Amb el suport de:

Amb el finançament de: