Espectacle divulgatiu – L’evolució més enllà de la biologia
“L’evolució més enllà de la biologia” és un espectacle divulgatiu de la SCB Jove que vol mostrar com els processos de canvi i evolució no són exclusius dels éssers vius, sinó que també es poden observar en altres disciplines. L’espectacle presentarà aquestes connexions de la mà de joves experts en genòmica, lingüística, urbanisme i transport, música i arts visuals.
L’activitat proposa un recorregut divulgatiu on el públic descobrirà:
Biologia i salut — per què canvien els genomes, d’on sorgeixen les mutacions en l’ADN i quin impacte tenen en la nostra salut amb exemples com el càncer o la resistència a antibiòtics.
Llengua — com neixen, muten i sobreviuen o desapareixen les formes que fem servir per comunicar-nos i quins són els agents d’aquesta evolució, posant èmfasi en la llengua catalana i la seva evolució des de la transmissió oral a la interacció amb la intel·ligència artificial.
Urbanisme i transport — com les ciutats i la forma amb què ens desplacem s’han anat transformant i adaptant, i com podem entendre les ciutats com un ésser viu en canvi constant.
Música — a través d’un concert, descobrirem com els instruments, les tècniques interpretatives i la notació musical han anat canviant la manera de fer música i com aquesta evolució presenta paral·lelismes sorprenents amb la genòmica. Comptarem també amb un petit recital amb peces d’Isaac Albéniz, Sergei Rachmaninov i Frederic Mompou.
L’espectacle està dirigit per la Societat Catalana de Biologia Jove, vinculada a la Societat Catalana de Biologia (SCB) i a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Compta amb el suport de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt del CSIC i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), referent en l’estudi dels processos i mecanismes evolutius. També compta amb l’impuls de la Fundació Conservatori Liceu i l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), i la participació d’investigadors del Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS).
Ponents:
- Bernat García Adán (direcció, SCB Jove i IBE, CSIC-UPF)
- Álvaro Redondo del Río (biologia, BSC-CNS i IRB Barcelona)
- Maria C. Fuster (il·lustració, SCB Jove)
- Valle Ruiz Fernández (lingüística, BSC-CNS)
- Daniel Plaza Herrera (urbanisme i transport)
- Helena Tuset Fernández (música, Fundació Conservatori Liceu)
















