L’escola ha de ser un espai on els nens i nenes convisquin amb la diversitat de forma natural, i on tots els infants comptin amb les mateixes oportunitats de creixement i d’aprenentatge sense distinció per motius de discapacitat, gènere, religió o raça, entre d’altres. Els conflictes que impedeixen la inclusió poden ser latents en les primeres etapes de l’ensenyament reglat, com ara la primària, i no manifestar-se obertament fins més endavant. És per això que els i les mestres han de disposar d’eines a les aules per fer sorgir aquests problemes ocults i prevenir futures situacions d’exclusió. Aquest és, precisament, l’objectiu del projecte WIN (Writing for Inclusion), que lideren investigadors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) en el marc del programa internacional Erasmus+.
Amb una dotació econòmica de 129.435 euros i dos anys de durada, WIN desenvoluparà recursos i eines de cura i prevenció per a la inclusió a través de l’escriptura creativa a les aules, pensant especialment en nens i nenes d’entre 9 i 10 anys. El projecte vol donar suport als docents amb sessions de formació i amb recursos didàctics que permetin detectar conflictes latents i millorar les actituds inclusives de l’alumnat, i se centra en l’ús de recursos de l’escriptura creativa i de la narració digital. El resultat final del procés serà una eina gratuïta i oberta a tots els centres escolars d’Europa per treballar la inclusió a les aules en tots els àmbits de l’educació.
WIN el lideren els professors i investigadors de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UVic-UCC Mireia Canals-Botines, Angel Raluy Alonso, Miquel Pujol Tubau i Núria Medina-Casanovas. Per desenvolupar el projecte treballaran amb docents de l’Escola Les Pinediques de Taradell, que també és socia del projecte i on es durà a terme una de les proves pilot. La resta d’institucions sòcies són la Università Degli Studi Di Firenze (Itàlia), la Eötvös Lorand Tudományegyetem (Hongria), i la Poltava V.G. Korolenko National Pedagogikal University (Ucraïna), tres centres d’ensenyament superior cadascun dels quals compta amb una escola del seu àmbit territorial com a partner: Istituto Comprensivo Le Cure (Itàlia), Erzsébetvárosi Két Tanítási Nyelvú Általános Iskola és Szakgimnázium (Hongria) i Poltava Comprehensive School of I-III degree # 18 of Poltava City Council of Poltava regió (Ucraïna).
Eines audiovisuals perquè els infants creïn històries
El projecte WIN es desenvoluparà en tres fases. En el seu primer any, que ara comença, els esforços se centraran en dues direccions: per una banda, es crearan els recursos i les eines, essencialment animacions disponibles en un entorn Moodle, amb què els infants crearan les seves històries d’inclusió. Per una altra banda, es formarà els i les mestres que, en una segona fase, acompanyaran els nens i nenes en les activitats d’escriptura creativa i inclusió a les aules.
Es tracta de deixar-ho tot a punt per a la segona fase, el primer trimestre del curs 2021-2022. Serà llavors quan infants i mestres desenvoluparan el projecte i crearan les històries utilitzant les eines creades que, segons Mireia Canals-Botines, ID del projecte, “proporcionaran un gran ventall de possibilitats creatives”. Entre d’altres, a la biblioteca de recursos els infants hi trobaran animacions de nens i nenes fent accions concretes, objectes i fons: “dibuixos amables, de colors suaus i formes rodones, molt neutres per tal que no condicionin el procés creatiu de cap manera i permetin als conflictes de fons aflorar sense condicionants”.
“La mestra plantejarà a l’aula una situació problemàtica o controvertida que servirà de punt de partida”, explica Mireia Canals, segons la qual, “a partir d’aquí els nens i nenes, en grups reduïts formats aleatòriament, utilitzaran les animacions per inventar una història col·lectiva amb una resolució que podrà ser més o menys positiva”. La investigadora afirma que en el transcurs d’aquest procés “sorgiran problemes, desacords entre els nens i nenes, que venen determinats pel context social i familiar on viuen, que porten a dins però que encara no han sortit, i que emergiran inconscientment”.
Els resultats obtinguts es treballaran a diferents nivells. En primer lloc, els mateixos nens i nenes compartiran les històries amb el seu grup-classe per posar en comú els conflictes sorgits, acompanyats de les mestres i sota l’observació d’alumnes del grau en Mestre d’Educació Primària de la UVic-UCC, que també intervindran en el projecte. Posteriorment, totes les narracions es compartiran amb la resta de centres participants a través de la plataforma Etwinning i mitjançant grups focals. Finalment, el projecte WIN clourà amb una trobada a Vic el 2022, on es posaran en comú les conclusions del projecte, i amb la publicació de diversos articles científics.
Un projecte “cuinat a foc lent”
Mireia Canals explicat que aquest és un projecte que s’ha cuinat a foc lent durant dos anys: “Aquesta feina pausada farà que els infants s’immergeixin en una reflexió profunda, amb l’objectiu de normalitzar les conductes inclusives, tant a dins com a fora de l’aula” perquè, en paraules de la investigadora, “cal un entorn tranquil per tractar els problemes que sorgeixin amb més profunditat”.
Per part de l’Escola Les Pinediques, les mestres Marta Ramírez i Cinta Gonzalez, coordinadores del projecte al centre, argumenten que una de les motivacions que les ha dut a sumar-s’hi és el fet de poder col·laborar amb la UVic-UCC i amb altres escoles d’Europa. “Suposa un gran enriquiment que, esperem, permetrà als infants aprendre de la interacció amb nens i nenes d’altres països, així com interioritzar la inclusió com a fet natural”, diuen. Ara mateix els infants ja estan elaborant logotips per identificar el projecte en un concurs organitzat per cadascuna de les escoles, i que posaran en comú mitjançant l’Etwinning. “Un dels alumnes europeus participants en el projecte serà l’autor de la imatge final, que es decidirà per votació”, expliquen les mestres.