fbpx

Què és una comunicació científica efectiva?

Ciutat:
Barcelona | 28/11/2020, de 13.00h a 14.00h | Directe Online | Col·loqui sobre divulgació i diàleg entre recerca i ciutadania

Què és una comunicació científica efectiva? Com involucrar els científics i guanyar l’atenció dels ciutadans?

Idioma: Espanyol

Aquesta activitat s’emetrà en directe. Pots participar-hi activament a través de la plataforma Zoom (inscripcions aquí) o bé la pots seguir al nostre canal de YouTube, la trobaràs programada en aquest enllaç.

La divulgació i el diàleg amb la ciutadania són responsabilitats molt importants de la comunitat científica. Entre altres coses, aquest diàleg permet que ciutadans i ciutadanes tinguin la informació necessària per prendre decisions fonamentades, per generar un major interès per temes científics i per donar suport al finançament públic de la ciència.

No obstant això, encara són pocs els exemples de diàleg entre científics/es i ciutadans/es en els que aquests últims ocupin un paper actiu i puguin dir la seva. A l’altre costat, a molts investigadors i investigadores els agradaria promoure la divulgació científica, però moltes vegades no saben com fer-ho.

En aquest col·loqui, diverses persones dins i als voltants de la ciència compartiran els seus punts de vista i desafiaments personals en la comunicació científica i discutiran les possibilitats per unir millor la ciència i la societat en l’era Covid-19 i més enllà.

Organitzadors:
Centre de Regulació Genòmica – CRG
Escola de Disseny i Enginyeria de Barcelona -ELISAVA
Associació Marie Curie Alumni (MCAA)

Ponents:

Marco Di Stefano (CNRS-IGH)

Marco Di Stefano és biofísic i actualment està treballant en el IGH de Montepellier (França) com a postdoc, després d’haver treballat en el CNAG-CRG de Barcelona per 6 anys. La seva activitat científica es centra en l’anàlisi bioinformàtica de dades i la construcció de models 3D de l’ADN combinant conceptes generals de física estadística i dades experimentals. Marc és el coordinador científic de Genigma (https://genigma.app/es/el-proyecto/), és responsable de l’anàlisi i l’adequació de dades del projecte per al seu processament a través de el joc. Marc també participa en la verificació de l’efectivitat de les partides per a l’avanç de la investigació.

Carla Molins Pitarch (ELISAVA)

Carla Molins és una tecnòloga creativa, dissenyadora d’experiències, investigadora, docent treballant en la interacció entre disseny, tecnologia i ciència per generar una instància tangible de coneixements científics complexos. Actualment, investigadora Marie Curie a Elisava Research (Projecte www.chromdesign.eu), investigadora doctoral (GRECC & OCC, UPF) en comunicació científica; Design & Technology MFA ’19 Parsons, The New School (USA). En aquests moments, les seves àrees d’investigació són la biologia molecular i cel·lular, i qüestiona com les dades biològiques es representen i com es pot representar de forma experiencial per aconseguir audiències més àmplies. www.carlamolins.com

Blanca Guasch Balcells (Science for Change)

Blanca Guasch és doctora en comunicació científica i experta en comunicar ciència a través de tallers de creativitat participatius. En els seus tallers aplica metodologies de l’àmbit del Design Thinking per generar dinàmiques que ajuden a difondre coneixements. També aplica tècniques de co-creació i co-disseny en diferents àmbits per trobar solucions a problemes i necessitats reals de la societat. Actualment treballa a Science for Change, on aplica aquestes tècniques i metodologies a projectes europeus de ciència ciutadana. https://blancaguasch.com/

Laia Guasch Balcells (Col·legi Maristes Montserrat)

Laia Guasch és professora de Secundària i Batxillerat al Col·legi Maristes Montserrat. Imparteix classes a l’àrea STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Matemàtiques) des de 1r de l’ESO fins a 1r de Batxillerat. Farmacèutica de formació, actualment està fent classes de Biologia, Química i Ciències del món contemporani. En el seu dia a dia, utilitza diferents metodologies educatives per transmetre coneixements científics als seus alumnes, tant a l’aula com al laboratori.

Moderador: Michele Cantazaro (periodista)

Michele Catanzaro té un doctorat en física i treballa a Barcelona com a periodista freelance per a mitjans com Nature, El Periódico i altres. Ha escrit també en Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel, The Guardian, Repubblica.it, Li Scienze. És coautor de el llibre «Networks: A Very Short Introduction» (Oxford University Press, 2012) i del documental «Injustícia Express. El cas Óscar Sánchez »(2014), que va rebre la Nimfa d’Or el 2015. El seu treball ha estat guardonat amb el Premi Internacional de Periodisme Rei d’Espanya (2014), l’European Science Writer of the Year Award (2016), el Prisma (2017) i el Colombine (2020). Ha coordinat projectes finançats per Journalism Fund, Journalism Grants i Climate Investigation Grants. Va ser periodista en residència al Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS). També ha treballat de guionista, curador d’exposicions, i responsable de comunicació institucional. És professor en quatre màsters relacionats amb la comunicació científica (UAB, UVic, UPF, URL). Com a voluntari, ha organitzat xerrades i actes públics de ciència en diverses Associacions i coordina el projecte PerCientEx sobre bones pràctiques en el periodisme científic a Iberoamèrica.

Coordinen:

Amb el suport de:

Amb el finançament de:

european commission
Aquest projecte rep fons dels programes de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea en el marc del projecte EuNightCat (954506)

This project receives funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programs under the project EuNightCat (954506).